Skivbolagsorientering

Illustration: Sofia Andersson

Skivbolagsorientering: Looking for the perfect beat

Det handlar om en vilja till förändring som aldrig får dö. Under de senaste åren har ingen personifierat den viljan mer än personerna bakom några vitt spridda skivbolag. Skivbolag som kastat ut omstöpt psychedelica, cosmic disco och balearic – genrer vi inte för så länge sedan spottade på – till något som blivit 2007 års mest intressanta ljud. Judy tog ett snack med Whatever We Want Records, Mindless Boogie, Eskimo Records och Permanent Vacation Records. De var inte så pratglada.

16 oktober 2007 klockan 23:00

Whatever We Want Records

När regnet slog mot rutan mot min enrummare under årets sommarmånader hette inte botemedlet Seroxat, utan Map Of Africa.

Ni förstår, hela 2007 har jag ägnat mig åt Whatever We Want Records (WEWW) ständigt gränslösa utflykter i proggdisco-land. Det New York-baserade bolaget med den evige Harvey Bassett, eller DJ Harvey som ni föredrar att kalla honom, i spetsen har sedan 2005 - med Bobbie Maries fulländade sjutummare som ständig förebild - förfinat och utvecklat sin version av popmusik. Popmusik från de skymda gränsländerna, där JJ Cale, Mark Knopflers bespottade gitarronanier, Aphrodite's Childs djupt älskvärda psykadelica och mjuk balearica-ambient samsas om utrymmet.

En ljudvärld som spottar den redan färdigskrivna goda smaken i ansiktet - den som Pet Sounds aldrig vikit av en tum ifrån, där det ständigt är revolution in the air och färgglada skjortor i märkliga mönster hela dagen. En välförtjänt loska i ansiktet på den musikaliska kanon som står mig upp i halsen. Så jag hörde så klart av mig.

Om ni skulle beskriva WEWW för den genomsnittlige indiepojken, hur skulle det låta?

— Tajta byxor orsakar svettiga pungkulor, vilket ökar dina chanser att någonsin få barn.

Eh, precis. Kan ni någonsin känna att ni är en del av något större, en ”scen” eller vad vi nu vill kalla det?

— Absolut, gud lär ut att man ska älska HELA mänskligheten.

Ok, vi ställer frågan så här då: Whatever We Want, tvingar oss att skriva om sättet att se på musikhistorien – er kraft hämtas från andra influenser än den svarta R&B-kultur som varit kanon de senaste 50 åren. Är det i sig något att rusa efter?

— Nah, man. Rahter walk instead.

Ok. Tack.

— Viva Sweden!



Permanent Vacation Records

Tom Bioly och Benjamin Fröhlichs ständigt föränderliga etikett Permanent Vacation Records startade 2006 och har sedan dess envist och målmedvetet gett ut sin uppdaterade version av cosmic-legendarens Danielle Baldellis ljud.

En av 2007 års vackarste singlar, tolvtummaren Discotized / Holding You av mannen från kanarieöarna, Ilya Santana, gestaltade min sommars ledighet: den avmättade känslan efter sex och kamikazeshots. Det stegrande beatet påminde mig ständigt om min älskades nytvättade hår.

Men ni förstår, Permanent Vacation kan annat än att släppa mossiga vinyler. Samlingsskivorna, Kathy Diamonds tillbakalutade verk och inte minst den rörande uppdateringen av Antenas discosambaklassiker Camino Del Sol rörde ständigt upp nya vågor när innerstaden valde att regna bort.

Hey, varför låter ni som ni gör?
— Det är en mix av allting vi älskar: från New Wave-skivorna du stal från din äldre bror via de psykadeliska hippieskivorna du hittade i dina föräldrars sovrum till house- och technoskivorna du hörde första gången du tog droger.

Ja,det låter bekant.
— Du förstår, allting kommer i cirklar och det var på tiden att balearica-scenen tog klivet in i rampljuset igen. VI är uppväxta i München som ligger väldigt nära Italien så när vi var unga lyssnade vi på cosmic och Baldelli och Loda spelade ofta här. Det är ett sound vi växte upp med.

Något annat?
— Inget är tråkigare än att stå still.



Eskimo Recordings/Mindless Boogie

Bolaget som sluter cirkeln är uppdelat i två: Eskimo Recordings och Mindless Boogie. Eskimo, som startade upp efter en fest i en kalsongfabrik 1997 har sedan 2005 haft en utvecklingskurva som pekat rakt uppåt. Med norrmännen Lindström och Prins Thomas som frontfigurer har det belgiska bolagets chefsideolog Dirk De Ruyck omfamnat progghistorien och sammanfogat den med den allra, allra renaste discon.

Sidoprojektet Mindless Boogie har pumpat ut omstöpningar av allting ifrån Chris Reas On The Beach till Thin Lizzys Fox On The Run. Och likt Factory Records för snart 30 år sedan är katalognumret överordnat artisten. Den lilla vinylen med inskriptionen MINDLESS 008 är 2007 års motsvarighet till den rosa herrstrumpan.

Hej Dirk. Vad handlar det här om?
— Mindless handlar om att titta tillbaka till vår egen skivsamling och uppdatera ljuden av den, oavsett om det handlar om psykadelica, rock, pop eller disco. Vi har inga riktlinjer alls. Eskimo handlar bara om ny musik, nya ljud och producenter.

Finns det någon anledning till att försöka skriva om historien?

— En sång är en sång och en melodi är en melodi. Det är inte så mycket att göra åt den saken. Men musiken behöver ständigt utvecklas. En utveckling där gårdagen är grunden för framtiden.

Mer från Judy   Reportage

RSS-icon RSS    Icon Archive Arkivet